dinsdag 24 september 2013

Vrijdag 20 september... De eerste kennismaking met mijn stageschool

Voor de kinderen van mijn stageschool was 20 september een pedagogische studiedag. In tegenstelling tot hen werd ik wel op school verwacht. Er vond namelijk een conferentie muzo plaats.

Ik wist niet waaraan ik me moest verwachten, maar werd aangenaam verrast. De juffen en (een iets kleiner aantal) meesters hadden in verschillende groepen iets voorbereid. Elke groep had zich gekleed in een bepaalde kleur.
Iedere kleur staat voor één van de vijf muzische talen. Zo staat groen voor beeld, roos voor muzisch taalgebruik,  geel voor drama, blauw voor muziek en rood voor bewegingsexpressie. Het volledige leerkrachtenteam deed mee en was enthousiast. Als algemeen thema hadden ze gekozen voor het circus. Elke groep stelde het thema het circus voor a.d.h.v. de muzische taal die zij hadden opgekregen. De groep muzisch taalgebruik breidde de verschillende delen aan elkaar met gedichten en woordspelletjes.

Ik liet dit alles op me afkomen en gaf mijn ogen goed de kost. Na deze overweldigende intro volgde een iets meer theoretisch stuk rond muzo. Hierbij werden vooral de stappen beschouwen en creëren in de kijker gezet. En werd dieper ingegaan op het algemeen leerplan muzische opvoeding.

Dit alles is een voorbereiding op de projectweek die dit jaar in het teken staat van muzo. Na het theoretische deel werden de juffen en meesters in duo's verdeeld. Elk duo kreeg één van de vijf muzische talen als hoofdtaal en daarbij nog een extra taal. Aan de hand hiervan moeten ze allerlei muzische opdrachten in elkaar steken o.a. tijdens de projectweek.

Tijdens deze conferentie heb ik zelf meegedacht over muzische opdrachten, maar heb ik ook veel geleerd. Ik heb ideeën opgedaan door naar anderen en videomateriaal te kijken (te beschouwen). Maar ik ontdekte ook veel nieuwe invalshoeken binnen de vijf muzische talen.

Al bij al was dit een zeer leerrijke ervaring en ben ik ervan overtuigd dat ik - voor mij minder bekende - werkvormen heb ontdekt, die ik in de toekomst zelf kan gebruiken. Terugvallen op meer voor de hand liggende werkvormen en ideeën is misschien niet altijd het beste plan. Door onbekende terreinen te verkennen in samenwerking met anderen, kom je soms tot verrassende resultaten.