maandag 28 oktober 2013

Stage 1e leerjaar

Mijn blog heeft even stil gelegen tijdens de stage. Dit was dan ook een erg drukke periode.
Natuurlijk ben ik ondertussen nog muzisch bezig geweest. Tijdens mijn stage in het 1e leerjaar heb ik een beeldnamiddag gedaan binnen het thema bos.
Ik begon met een bewegingsverhaal en vertelde:

"Vandaag zijn we in het toverbos. We wandelen daar rond. Ik ga zeggen waarin jullie veranderen en dan beelden jullie dat uit.
Een konijn huppelt door het bos. Het ziet een vogeltje. Het vogeltje vliegt tussen de bomen en landt op een tak. Nu ben je de boom. De boom staat stil want er is geen wind. Maar plots begint het te waaien. Eerst heel zachtjes en dan alsmaar harder. De blaadjes komen los van de boom. Nu ben je een blaadje. En ze dwarrelen zachtjes naar beneden en landen op de grond."

Vanuit het bewegingsverhaal maakte ik samen met de kinderen een brainstorm om zo tot het thema bos, dieren in het bos te komen. We kwamen tot de verschillende onderwerpen: dieren, paddenstoelen, bomen, bladeren, de kleuren van de herfst, ...

Uiteindelijk verdeelde ik hen in 4 groepen. Elke groep maakte een deel van het bos en dit ging ik achteraf zelf samen brengen tot 1 groot bos op een karton.
Een groep creƫerde bomen. Ze tekende bomen naar keuze op een papier. Knipte ze uit en beschilderde of bestempelde deze met verf in de herfstkleuren.
Een andere groep tekende dieren en kleurde deze in. Achteraf knipten ze deze ook mooi uit.
Een derde groepje maakte paddenstoelen. Ook zij tekenden paddenstoelen naar keuze. Hierbij liet ik hen de knip- en plaktechniek gebruiken. Ze knipten stukjes gekleurd papier uit en kleefden deze op hun paddenstoelen.
Een laatste groepje maakte bladeren in alle mogelijke vormen die ze konden bedenken. Zij konden kiezen tussen inkleuren van deze bladeren of beschilderen/bestempelen van de bladeren.

Het resultaat: