Coup de Ville - Sint-Niklaas
Coup de Ville is een parcours dat je aflegt doorheen Sint-Niklaas. Dit parcours bevat locaties met tentoonstellingen. Ik was enorm verrast door de variatie aan kunst. In het filmpje hieronder kunnen jullie even genieten van enkele impressies.
Ik denk dat Coup de Ville minder geschikt is voor kinderen van de lagere school. Ik vermoed dat het voor hen te abstract is, dat de boodschap die in sommige werken zit te moeilijk te begrijpen is. Ook voor mij was het soms wennen. Er waren kunstwerken bij waarvan ik niet wist wat ik ervan moest denken. Als je dit toch doet met kinderen van de lagere school zou ik zeker zorgen voor een gids en een (inter)actieve rondleiding.
Wat ik sterk vind aan Coup de Ville is de veelheid en variatie aan kunstwerken. Er is voor ieder wat wils. Je hebt sculpturen, tekeningen, schilderijen, installaties, video's, enz. Hierdoor is er ook een sterke variatie aan de verschillende muzische talen.
Ik vond het leerrijk om Coup de Ville actief te bezoeken. En ik heb dingen gezien waarvan ik dacht: 'Hé, misschien kan ik daar wel iets mee doen in mijn stage.'
Bijvoorbeeld:
Het werk van Karen Sargysan vond ik zeer interessant. Hoe ze met papier zoiets tot stand kon brengen. Ik denk dat het mogelijk is om variaties daarvan in een vijfde of zesde leerjaar uit te werken.
Het werk van Jeanno Gaussi waarbij hij werkte met textiel. Dit deed me spontaan denken aan indianen en het bestempelen van kledij.
En als laatste het werk van Nova Jiang. Hierbij dacht ik aan strips en tekenen met Chinese inkt en een inktpen.
Het Wienercircus
Tot voor kort was ik nog nooit naar het circus geweest. Maar mijn stageschool had een uitstap naar het Wienercircus gepland. Ik twijfelde niet om mee te gaan om te begeleiden. Dit is me goed bevallen.
De acts waren zeer uiteenlopend. Er was van alles wat: acrobatenstunts, dans, goochelen, humor, clowns, enz.
Ik denk dat het circus voor zowel jong als oud een feest is. Ook hier komen veel muzische talen aan bod: bewegingsexpressie, drama, muzisch taalgebruik, muziek. Als je in je klas rond het circus wilt werken, kun je uit een circusvoorstelling zeer veel inspiratie halen.
Vermits ik vorig jaar voor mijn DADA-tijdschrift het onderwerp circus koos, heb ik rond dit thema al enkele ideeën uitgewerkt. Onder andere: circusfiguren uit ijzerdraad maken, een affiche creëren, een bewegingsverhaal over het circus, enz.
Hieronder vind je een video met foto's en filmpjes van de circusvoorstelling.
Musical Grandiozo - Stadsschouwburg Sint-Niklaas
De musical 'Grandiozo' is, zoals eerder vermeld, gebaseerd op het verhaal van 'De tovenaar van Oz'. Het begint allemaal op het Kansas Prom waarop Dorothy wordt verkozen tot Prom Queen. Ze is niet bepaald het liefste meisje, om niet te zeggen eigenwijs en arrogant. Ze behandeld haar 'vrienden' slecht. Daarom willen de drie 'Schikmadammen' haar een lesje leren. Door een plotse blikseminslag belandt Dorothy in het land van GrandiOZo. Daar moet ze de tovenaar vinden, want hij is de enige die weet hoe ze terug thuis kan geraken. Haar reis door GraniOZo verloopt niet vlekkeloos, maar ze leert wel nieuwe vrienden kennen. Vogelschrik, Blikken Man en Laffe Leeuw helpen haar om de weg te vinden (letterlijk en figuurlijk). Om te weten of Dorothy in haar opzet slaagt en terug thuis geraakt, zal je zelf moeten gaan kijken.
Deze musical is geschikt voor jong en oud. Beiden zullen van dit spektakel genieten, want er zit een variëteit aan muzische talen in: muziek, dans, drama, ...
Het verhaal van 'De tovenaar van Oz' is zeer mooi met veel symbolen. De personages werden zeer goed vertolkt en droegen prachtige kostuums. Ook chapeau voor degenen die meerdere personages speelden en zich telkens op korte momenten moesten omkleden. Behalve de kostumering waren het decor, de liedteksten, muziek, acteerprestaties, zang van een hoog niveau.
Het was wel jammer dat er tijdens deze voorstelling enkele kleine dingen misliepen zoals de hoofdrolspeelster die een beetje tekst vergat, de micro van de Laffe Leeuw die een beetje mankeerde en de muziek die soms wat te luid stond.
Maar ondanks enkele kleine dingen die zijn misgelopen, was het een heus spektakel en zeker de moeite waard om te gaan kijken.
Barokdansvoorstelling Sémélé
In de barokdansvoorstelling Sémélé speelde een klasgenoot, Yne, mee. Het ging door in een kasteel in Hingene. Vanaf dat je binnenkwam, bevond je je meteen in sfeer van Barok door het interieur van het kasteel. Toen de zangers en zangeressen opkwamen, werd dit gevoel versterkt omwille van hun kostumering. Een (rood) kleed met een hoepelrok en een pruik voor de vrouwen en een kostuum met bijhorende pruik voor de mannen.
In het begin was ik niet echt mee met het verhaal, maar naar het einde van de voorstelling begon ik het verhaal te begrijpen dat via muziek, zang en dans werd voorgesteld. Achteraf vertelde Yne me de 'complete' rode draad: het verhaal van Sémélé de geliefde van Zeus. Hera, de vrouw van Zeus bedenkt een sluw plan omdat ze jaloers is op Zeus en Sémélé. Zeus heeft het plan niet door en verschijnt daardoor als god voor Sémélé. Vermits de Goden zich niet mogen tonen aan mensen moet Sémélé sterven. Maar Sémélé was in verwachting van Zeus. Gelukkig slaagt Zeus er nog in om het kind, halfgod Dionysos, te redden. Om te weten hoe ze dit verhaal vertellen, zal je zelf moeten gaan kijken.
Ik vind niet dat deze voorstelling geschikt is voor kinderen. Zoals ik zelf zei, is het heel moeilijk om het verhaal er uit af te leiden. Ik had het zelf moeilijk om me tot op het einde van de voorstelling te concentreren, dus voor kinderen zal dit hoogstwaarschijnlijk nog moeilijker zijn. Ik denk niet dat kinderen door deze voorstelling geboeid zullen zijn.
IJssculpturenfestival Brugge
Dit jaar was het thema van het ijssculpturenfestival voornamelijk de personages en scènes uit de nieuwe film "Frozen". Er kwamen ook andere disneyfiguren aan bod. Als je dit nog nooit gezien hebt, is het zeker eens de moeite. Ik had wel verwacht dat er meer dan drie zalen gingen zijn en dat er dus meer te zien zou zijn. Dit viel een beetje tegen. De ijssculpturen zijn geschikt voor zowel kinderen als jongeren als volwassenen. Als je de film 'Frozen' gezien hebt, denk ik dat je nog meer geboeid bent door de sculpturen want dan herken je de figuren ook.
Ik denk dat deze ijssculpturen een inspiratie kunnen zijn om zelf met je klas in de winter iets te maken met sneeuw. Hiervoor moet het weer wel meezitten natuurlijk.
In het filmpje hieronder zie je enkele sfeerbeelden:
Samen met enkele medestudenten trok ik naar het 'Modemuseum' in Antwerpen. Dit was eigenlijk volledig anders dan ik verwachtte. Ik dacht dat het de dagelijkse mode doorheen de jaren/eeuwen heen zou tonen en daarbovenop kledij uit de modewereld. In plaats daarvan was het enkel kledij uit de modewereld. Deze kledij was zeer "verrassend"... Het modemuseum is geschikt voor verschillende doelgroepen, maar als je denkt aan een gewoon bezoek aan een museum zou je wel eens kunnen verschieten.
Ik denk dat het boeiend is voor kinderen om hiernaartoe te trekken en hen te laten kennis maken met niet-alledaagse kledij. Daarna kan je leerlingen aan de slag laten gaan met textiel. In groepjes ontwerpen en maken ze een nieuwe outfit. Daarna kunnen ze deze voorstellen op een catwalk a.d.h.v. een soort van modeshow.